صفحه 1 : خبر همدان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : خبر همدان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ایران و جهان صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱۵
شهریور
۱۴۰۴

شماره
۵۹۷۶

امروز: ۱۵ (شهریور) ۱۴۰۴ ◀ ◀ Saturday 2025 (Sep) 06

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه گفتگو - عطیه الماسی نهنجی: رحمانی یکی از استادان شهرسازی همدان عنوان کرد: هنگامی که توزیع کاربری‌ها از جمله کاربری مدارس در شهر به درستی انجام نگیرد شاهد ترافیک شدیدی در شهر خواهیم بود.
محمد رحمانی استاد شهرسازی همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، ضمن اشاره به یکی از معضلات جدی که در مبحث ترافیکی به کاهش ترافیک شهر همدان کمک خواهد کرد افزود: خروج شکل و شمایل شهر از حالت تک هسته‌ای می‌تواند به مباحث ترافیکی شهر همدان کمک کننده باشد و در بخش تهیه طرح جامع که طرح توسعه عمران شهری هم خوانده می‌شود طبق آن، بقیه بخش‌های شهر هم باید فعال شوند تا شاهد ترافیک کمتری در شهر باشیم.
رحمانی با اشاره به عمده مسائلی که می‌توان به شکل جدی بر ترافیک شهری تأثیرگذار و کمک کننده باشد ابراز کرد: جهت رفع ترافیک باید به سرعت برای کنار گذرهای شهر چاره‌ای اندیشیده و اجرایی شود و به لحاظ اینکه همدان شهری دروازه‌ای است و نداشتن کنارگذر در شهر بخش اعظمی از ترافیک عبوری از شهرهای دیگر به شهر همدان تحمیل خواهد شد که این امر به خودی خود یک معضل اساسی در حوزه ترافیک شهری است که از گذشته باید برای آن چاره‌ای اندیشیده می‌شد اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته شده.
وی به یکی دیگر از اصلاحاتی که برای موضوع ترافیک شهری باید در نظر گرفته شود پرداخت و گفت: از دیگر اصلاحات در حوزه ترافیکی نحوه توزیع کاربری‌های عمومی و خدماتی است که در شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری و همچنین در ایجاد عدالت فضایی بوده که باید در نحوه توزیع خدمات شهری به صورت عادلانه و درستی انجام گیرد.
وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد و گفت: با توجه به موضوع نحوه توزیع خدمات شهری که خود موجب شده تا نقاطی متراکم از شکل و شمایل خدماتی در حوزه عمومی از جمله کاربری‌های فراغتی،تفریحی، آموزشی و تجاری را به خود گیرد که به طبع آن بخش‌هایی از شهر بار بیش از حد ترافیکی را تحمل و تجربه کنند که این امر قطعا سبب ایجاد مشکلات ترافیکی و تردد مردم در شهر خواهد شد.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که چه کارهایی می‌توان انجام داد تا ترافیک کمتری را در ساعات بازگشایی مدارس داشته باشیم افزود: با توزیع مناسب کاربری‌ها در شهر قطعا موازنه درستی از شکل تولید و توزیع سفر ایجاد خواهد شد و هنگامی که این توزیع مناسب کاربری‌ها به درستی انجام نشود قطعا با مشکلات ترافیکی مواجه خواهیم شد
وی در ادامه افزود: با وجود مشکلات ترافیکی که اغلب این مشکلات به غلط بر گردن مردم انداخته خواهد شد و گفته می‌شود که شهروندان فاقد فرهنگ ترافیکی هستند، در صورتی که در وهله اول اصل ساختار هندسی شهر و توزیع نامناسب شکل استقرار کاربری‌ها و نداشتن راهبرد درست در شکل طراحی عبور پیاده و سواره به عنوان معضل اصلی شناخته شده و در جهت انجام کارهایی که در رفع معضل ترافیکی مؤثر بوده اما به جهت فقدان زیرساخت‌های لازم مانند پیاده راه سازی در بخش‌های مرکزی شهر که کمک بسیاری به انسان محور کردن شهر خواهد کرد با وجود بخشی از مشکلات، مشکلات بخش مرکزی شهر را به بخش پیرامونی خود تحمیل کرده که این امر به عنوان یکی از معضل‌های زیرساختی در شهر وجود داشته و گاهی به قدری در شهر ریشه خواهد دواند که از رشد شهر جلوگیری خواهد کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با معضلات ترافیکی با بازگشایی مدارس، در وهله اول باید جانمایی مدارس و نحوه عملکرد کاربری‌ها که خود را در حوزه ترافیکی و حمل و نقل نشان خواهد داد باید به درستی انجام گیرد که اغلب با جانمایی غلط مدارس در نواحی مختلف شهری گاهی سبب ایجاد کاهش ایمنی خواهد شد.
وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد و گفت: هرگونه از کاربری‌ها باید با توجه به نقش و عملکرد خویش یک شعاع دسترسی استاندارد دررابطه با پیاده و سواره به اجرا درآورد که متأسفانه تا کنون شکل این موضوعات در ایجاد مدارس و با شرایط فیزیکی شهر همگن نبوده و نیست که قطعا این موارد مشکلات جدی را در شهر به وجود خواهد آورد.
وی در بخش دیگر سخنانش اذعان کرد: گاه پیشنهاداتی که در جهت رفع معضل ترافیکی داده می‌شود به صورت هیجانی، آرمان طلب و نامناسب با شکل شهر است در حالی که هر شکل از برنامه اجرایی در توسعه حمل و نقل و بهبود کیفیت ترافیک در شهر همدان باید مناسب با شکل دایره‌ای و شعاعی شهر باشد اما غالبا طرح‌هایی که امروزه ارائه میشوند خیلی مناسب با شکل و فرم شهری نبوده و هماهنگ بافواصل بین نقاط شهری مورد نیاز مردم نبوده که این امر موجب می‌شود تا استفاده از خودروهای شخصی در شهر افزایش یابد و نقش حمل و نقل عمومی روز به روز در شهر کمرنگ‌تر شود
رحمانی با تأکید بر اینکه در نگاه کلی با وجود سرویس مدارس میزان ترافیک کمتری را خواهیم داشت که از این طریق میزان خودروهای شخصی در شهر هم کمتر دیده خواهند شد افزود: اما یکی از بزرگ‌ترین و اشکالات در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزان توسط سرویس مدارس را در ورودی درب مدارس شاهد هستیم چرا که در ورودی مدارس شکل و طراحی هندسی پیاده کردن دانش‌آموزان به درستی ایجاد نشده است که در این راستاخود مدارس باید به نوعی اقدام به ساخت پایانه‌ها و پارکینگ پیاده برای دانش‌آموزان کنند تا پیاده سازی دانش‌آموزان از سرویس با عبور و مرور مردم تداخلی ایجاد نکند و به نوعی با ایجاد این طراحی جدید از ایجاد ترافیک در جلوی مدارس هم جلوگیری خواهد شد.
وی در این رابطه اضافه کرد: به هیچ عنوان دیوار مدارس نباید به شکل پارک حاشیه‌ای برای سوار کردن و پیاده کردن دانش‌آموزان ایجاد شود به طوری که دیوار مدارس باید به حدی عقب نشینی داشته باشد تا با عقب نشینی، پارکینگ اختصاصی حاشیه‌ای برای سرویس مدارس در ورودی مدارس ایجاد شود که متأسفانه تا کنون این روند در هیچ یک از مدارس عملی نشده است.
وی بااین توضیح که هنگام بازگشایی و تعطیلی مدارس معابر به نحوی قفل خواهد شد و ترافیک شدیدی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد افزود: در حال حاضر اقدام اساسی در شهر در جهت رفع معضلات ترافیکی انجام نشده است و با تمامی مزیت‌هایی که شکل و فرم شهر شعاعی دارد اکنون شاهد گرفتاری در حوزه ترافیکی از جمله در رینگ‌های پایانی و نهایی شهر هستیم که علت اصلی آن شکل نامناسب کاربری‌ها برای خدمات دهی است.
این استاد شهرسازی ضمن اشاره به اقداماتی که در جهت فرهنگ ترافیک شهری باید ایجاد شود عنوان کرد: اقدامات در جهت ایجاد فرهنگ ترافیکی در شهر بسیار ضعیف بوده که در این راستا با ایجاد برنامه‌های مختلف در حوزه فرهنگی کمک رسان این معضل باشند و غالب فرهنگ سازی‌ها به شکل سطحی صورت گرفته است.
رحمانی با اشاره به بازگشایی مدارس که تأثیر بسیاری بر روی میزان ترافیک شهری گذاشته خاطر نشان کرد: معمولا با بازگشایی مدارس اوج ترافیک در شهر را می‌توان هنگام بازگشایی مدارس و تعطیلات مدارس شاهد بود که در این رابطه مسؤولین مربوطه باید تمهیدات لازم را بیندیشند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: